بخشنامه به تمام دستگاه های اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
در راستای اجرای مفاد ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور:
- اطلاع رسانی و خدمات رسانی الکترونیکی
- ارتقاء رضایت مندی شهروندان
- ایجاد تحول در دستگاه های دولتی برای تسهیل و تسریع در امور مردم و مسؤولیت پذیری مدیران
- ارتقاء سلامت نظام اداری
- اصلاح سیستم ها و روش های انجام کار
- کاهش تردد شهروندان
1- تمام دستگاه های اجرایی مکلفند سه قسمت طراحی، ساختار و محتوا را در جایگاه های اینترنتی (website) دستگاه مد نظر قرار داده و نسبت به استانداردسازی و به روزرسانی آن با رعایت موازین و شاخص های ذیل اقدام نمایند.
الف- شاخصهای محتوایی:
- پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران
- آرم، معرفی و تشکیلات و ساختار کلی دستگاه
- معرفی و شرح وظایف دستگاه و واحدهای وابسته
- اطلاعات آماری
- بروزرسانی اخبار جایگاه اینترنتی
- اخبار و رویدادهای مهم دستگاه به تفکیک زمانی
- اطلاعات تماس با دستگاه و واحدهای وابسته به تفکیک آدرس پستی، تلفن، نمابر و آدرس پست الکترونیک
- اعلام نحوة ارتباط مدیران ارشد دستگاه با مخاطبان
- اسامی مدیران ستادی و استانی هر واحد به تفکیک مسؤولیت
- مجموعه قوانین، مقررات، آییننامهها و ضوابط مربوط به وظایف و فعالیتهای دستگاه به تفکیک موضوع
- دو زبانهبودن اطلاعات عمومی جایگاه اینترنتی
- شمارشگر مراجعان به دو صورت موضوعی و کلی به نحوی که مشخص گردد چه موضوعاتی بیشترین مخاطب را داشته است.
- لینک به جایگاههای اینترنتی مرتبط با فعالیتهای دستگاه
- لینک به آدرس تمامی نهادها و وزارتخانههای دولتی
- نظرسنجی از مراجعان به سایت در رابطه با خدمات دستگاه و ارایه آن به مدیران مربوط برای اقدام لازم
- پرسشهای متداول در پایگاه برای بهرهبرداری مراجعان
- نقشة جایگاه اینترنتی (Sitemap)
- رعایت کیفیت ظاهری و محتوای صفحات از قبیل: تطابق عناوین مطالب با موضوع، جذابیت صفحات، استفاده از تصاویر متناسب با سایتهای دولتی و مرتبط با موضوع، وضوح و روشنی اطلاعات و رعایت آیین نگارش، همخوانی مفاهیم با تصاویر و بکارگیری قالب مناسب نمایش متن (مثل استفاده از فونتهای مناسب، رنگ متن، اندازة متن، پاراگرافبندی مناسب و...)
- فهرست عناوین خدمات قابل ارایه دستگاه به مردم و دیگر نهادها و دستگاههای اجرایی
- اعلام مدارک مورد نیاز برای انجام خدمت
- قابل دسترسبودن فرمهای اداری مورد نیاز که برای ارایه خدمت به شهروندان لازم میباشد.
- قابلیت مشاهدة فرآیند گردش کار و روشهای انجام خدمات به شهروندان همراه با زمانبندی انجام آنها و آدرس ساختمانهای مورد مراجعه
- امکان ارایه اطلاعاتی از قبیل شرح خدمت، قوانین و مقررات مربوط به ارایه خدمت، فرمها و ... در مورد هر خدمت
- استفاده از آخرین اخبار و عناوین جایگاههای اینترنتی مرتبط با وظایف دستگاه (RSS)
- قرارگیری تیتر مناسب از آدرس پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، و پورتال مردم در نقطهای مناسب در جایگاه اینترنتی
- بهنگامسازی اطلاعات جایگاه اینترنتی
- مطابق ماده (7) بخشنامه شماره 88882/100 مورخ 4/7/1386، موضوع پورتال مردم دستگاههای اجرایی موظفند خدمات خود را با هماهنگی معاونت نوسازی اداری توسط نمایندة تامالاختیار خود وارد سیستم نمایند؛ همچنین مسؤولیت پورتال استانی در استانها با استاندار و ورود اطلاعات و به روز رسانی به عهدة دستگاههای استانی است که لازم است استانداران محترم دستورالعمل مربوط را با هماهنگی معاونت نوسازی اداری تنظیم و اجرا کنند تا امکان دریافت اطلاعات و خدمات محلی و ملی توسط شهروندان از طریق پورتال ملی (پورتال مردم) با انتخاب استان و شهرستان مربوط مهیا شود.
استانداریها مکلفند علاوه بر موازین و شاخصهای ذکرشده، موارد ذیل را نیز در جایگاه اینترنتی استانداری و پورتال استان رعایت نمایند:
- اطلاعات مربوط به معرفی استان (پیام استاندار، معرفی مسؤولان، تاریخچه، آمارهای استانی و ...)
- اطلاعرسانی خدمات دولتی استان با تقسیمبندی موضوعی خدمات دولتی اعم از فرهنگ و هنر، تجارت و صنعت، آموزش، مسکن، اشتغال، بانکداری و ...
- ارایه اطلاعات مربوط به خدمات شهروندی مثل اطلاعات مربوط به دفاتر ثبت اسناد رسمی، خدمات انتظامی، دانشگاهها و ...
- ارایه اطلاعات و خدمات مورد نیاز مسافران استان از قبیل نقشه راهها، شهرهای استان، آب و هوا، هتلها و ...
- ارایه پیوندهای جایگاههای اینترنتی دولتی و خصوصی شامل دستگاههای استانی، واحدهای خدمات عمومی، بیمارستانها، هتلها، پایانهها و ...
ب- شاخصهای فنی:
- وجود موتور جستجوی جایگاه اینترنتی
- وجود منوی دایم در تمام صفحات
- وجود بانک اطلاعاتی برای نگهداری و بازیابی فرمهای دستگاه
- سرعت مناسب برای بالا آمدن جایگاه اینترنتی و دسترسی به آن ؛که با کنترل حجم اطلاعات صفحه اصلی و استفاده از پهنای باند لازم میسر است.
- پیشبینی برنامههای پشتیبان برای امنیت شبکه
2- دستگاههای اجرایی موظفند تیرماه و دیماه هر سال فرم ارزیابی پیوست را به صورت خود ارزیابی پُر کرده و از طریق آدرس الکترونیکی itdam@mporg.ir و یا جایگاه اینترنتی www.iranmardom.ir برای بررسی و ارزیابی مجدد ارسال کنند.
3- دستگاههای اجرایی استان موظفند تیرماه و دیماه هر سال فرمهای پیوست را پس از خودارزیابی با توجه به زمان مقرر در این بخشنامه به استانداریهای مربوط ارسال نمایند. (استانداریها از طریق جایگاه اینترنتی استانداری و یا آدرس الکترونیکی که اعلام خواهند کرد، فرمهای خود ارزیابی را جمعآوری میکنند.)
4- استانداری موظف است در تیرماه و دیماه هر سال گزارش خود ارزیابی دستگاههای استانی را پس از کنترل صحت، تجزیه و تحلیل جمعبندی و ارزیابی کرده و گزارش آن را به آدرس الکترونیکی itdam@mporg.ir ارسال نمایند.
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور گزارش اقدامات انجامشده و رتبهبندی دستگاههای اجرایی را بر اساس شاخصهای موضوع این بخشنامه به ریاست محترم جمهور، هیأت وزیران، شورای عالی اداری و سایر مراجع ذیصلاح ارایه مینماید.