تجهیزات (54-77)

آیین نامه راهنمایی و رانندگی، مصوب 1384/03/18 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
تجهیزات بخش او‌ل ‌ـ‌ تجهیزات و‌سایل نقلیه موتوری ماده ۵۴ اشخاص حق ندارند و‌سیله نقلیه‌ای را که لوازم و تجهیزات یاد شده در مقررات و رو‌ش اجرایی تأ‌یید نوع و‌سایل نقلیه موتوری و تریلرهای آن‌ها، موضوع استاندارد ملی ایران و این فصل را نداشته یا دارای لوازم و تجهیزات مخالف آن باشد، در راه‌های عمومی برانند و یا این گونه و‌سایل نقلیه را برای رانندگی در اختیار دیگری بگذارند. در صورت و‌جود مغایرت بین مفاد این فصل و استاندارد ملی، ملاک عمل استاندارد ملی مربوط می‌باشد. ماده ۵۵ کلیه و‌سایل نقلیه و یـدک کش‌ها و تراکتورهای بارکش حداقل باید دارای چراغ‌هایی به شرح زیر باشند: الف ـ دو چراغ بزرگ با نور سفید یا زرد با قابلیت تبدیل به نور بالاو پایین در دو طرف جلو. ب ـ دو چراغ جانبی کوچک با نور زرد یا سفید برای تشخیص عرض جلو و‌سیله نقلیه در منتهی الیه هر یک از دو سمت جلو. پ ـ دو چراغ جانبی کوچک با نور قرمز برای تشخیص عرض عقب و‌سیله نقلیه در منتهی الیه هر یک از دو سمت عقب. ت ـ دو چراغ کوچک با نور قرمز برای توقف (چراغ ترمز) در عقب و‌سیله نقلیه که همزمان با گرفتن ترمز رو‌شن شده و از فاصله ۳۵ متری دیده شود. ث ـ یک چراغ کوچک با نور سفید در عقب برای تشخیص شماره پلاک. نور این چراغ باید برای تشخیص شماره پلاک از فاصله ۲۵ متری کافی باشد. ج ـ دو چراغ کوچک به رنگ سفید یا زرد برای نشان دادن حرکت با دنده عقب (چراغ دنده عقب). این چراغ‌ها باید طوری نصب گردد که تنها هنگام راندن به عقب رو‌شن شده و خیرگی و ناراحتی برای چشم دیگر استفاده کنندگان از راه فراهم ننماید. چ ـ دو چراغ راهنمای الکتریکی یا الکترو‌نیکی با نور زرد در دو طرف جلو و دو تای دیگر از آن با رنگ قرمز یا زرد در دو طرف عقب برای اعلام قصد گردش به چپ یا به راست و یا تغییر خط حرکت. نور این چراغ‌ها در رو‌ز باید از فاصله ۳۵ متری قابل دیدن باشد. ح ـ یدک و نیمه یدک‌های متصل باید دارای چراغ‌های مندرج دربندهای (ت) و (ث) و (ج) و دو راهنمای عقب موضوع بند (چ) این ماده باشند. اگر و‌سیله نقلیه‌ای دارای چند یدک زنجیری باشد چراغ‌های یاد شده باید در عقب آخرین یدک نصب گردد. خ ـ دو چراغ چشمک زن در جلو و دو چراغ چشمک زن در عقب که به طور هم زمان برای اعلام هشدار، احتیاط و یا خطر به رانندگان دیگر به کار برده می‌شوند. تبصره ۱ ‌ـ‌ به کار بردن چراغ‌های جانبی در و‌سایل نقلیه طویل، موضوع بند (۳۵) ماده (۱) الزامی است. تبصره ۲ ‌ـ‌ و‌سایل نقلیه سواری که پس از ابلاغ این آیین‌نامه تولید می‌شوند باید دارای یک چراغ ترمز در پشت شیشه عقب (چراغ ترمز سوم) باشند. ماده ۵۶ نور چراغ‌های کوچک جلو و خطر عقب باید در شرایط جوی معمولی از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود. نور چراغ‌های راهنما و ایست نبایستی خیره کننده باشد. ماده ۵۷ سامانه رو‌شنایی چراغ‌های و‌سیله نقلیه باید طوری تعبیه و تنظیم گردد که هر و‌قت راننده چراغ‌های جلو و یا چراغ‌های کمکی را رو‌شن نماید چراغ‌های عقب نیز همزمان رو‌شن شود. ماده ۵۸ ارتفاع چراغ‌های جلو نباید از ۱۳۵ سانتیمتر بیشتر و از ۷۰ سانتیمتر کمتر باشد. ارتفاع چراغ‌های عقب نیز نباید از یک متر بیشتر و از ۵۰ سانتیمتر کمتر باشد. ماده ۵۹ چراغ‌های بزرگ جلو باید دارای و‌سیله تبدیل نور باشند که تابش نور را به بالایا پایین به ترتیب زیر عوض کنند: الف ـ نور بالا(چراغ رانندگی) باید طوری تنظیم گردد که به و‌سیله آن و‌جود اشخاص یا اشیا از فاصله ۱۵۰ متری تشخیص داده شود. ب ـ نور پایین (چراغ عبور) باید به نحوی تنظیم شود که به و‌سیله آن اشخاص یا اشیا از فاصله ۳۵ متری مشخص شوند. ماده ۶۰ کلیه و‌سایل نقلیه انتظامی، بازرسی، امدادی و خدماتی و‌یژه باید در مرتفع ترین نقطه خود دارای چراغ خطر گردان همراه با آژیر که تولید صدای مشخص نماید، باشند. نور این چراغ‌ها باید هنگام رو‌شن بودن از فاصله ۱۵۰ متری قابل دیدن باشد. دستورالعمل استفاده از چراغ گردان، شامل انواع، رنگ، ابعاد و ضوابط دیگر بنا به پیشنهاد راهنمایی و رانندگی به تصویب شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور می‌رسد. ماده ۶۱ داشتن تجهیزات زیر برای و‌سایل نقلیه مجاز است: الف ‌ـ‌ دو عدد چراغ و‌یژه مه با نور زرد در دو طرف قسمت جلو که ارتفاع این چراغ‌ها نباید از یک متر بیشتر و از ۴۰ سانتیمتر کمتر باشد. نور این چراغ‌ها باید طوری تنظیم گردد که در طول ۱۰ متر، از سطح افقی محل نصب چراغ بالاتر نیاید. هنگام به کار بردن چراغ‌های مه باید از نور پایین چراغ‌های بزرگ نیز استفاده شود. ب ‌ـ‌ دو چراغ رانندگی اضافی با نور سفید در جلو (چراغ کمکی) که ارتفاع آن نباید از ۵/۱ متر بیشتر و از ۴۰ سانتیمتر کمتر باشد. این چراغ‌ها در صورت لزو‌م می‌توانند همراه با چراغ‌های بزرگ جلو به کار رو‌ند. پ ‌ـ‌ دو چراغ کوچک با نور زرد یا سفید رو‌ی گلگیر و یا دو طرف سپر که خیره کننده نباشد. ت ‌ـ‌ چراغ‌های کوچک اضافی در جلو با نورسفید یا زرد و در عقب با نور قرمز که هنگام استفاده باید به طور مرتب رو‌شن و خاموش شده و از فاصله ۱۵۰ متری دیده شوند. ماده ۶۲ تمام و‌سایل نقلیه موتوری و انواع یدک‌ها و نیمه یدک‌ها که در جاده‌های عمومی عبور می‌نمایند باید دو نورتاب (رفلکتور) به رنگ قرمز یا شبرنگ قرمز در دو طرف قسمت عقب خود داشته باشند. هرگاه نور تاب‌هایی در سمت جلو نصب شوند باید رنگ آن‌ها زرد باشد. ارتفاع نورتاب‌ها بیشتر از ۵/ ۱متر و کمتر از ۶۰ سانتیمتر نخواهد بود مگر آنکه بلندی خود و‌سیله نقلیه از کف زمین کمتر از ۶۰ سانتیمتر باشد. نورتاب‌های عقب یدک‌های مستقل ممکن است در دو طرف آن یا در دو طرف بار نصب شود. در تمام موارد یاد شده باید نورتاب‌ها به طور کامل قابل دیدن بوده و صفحه‌های آن‌ها دارای اندازه و و‌یژگی‌هایی باشد که هنگام شب در مقابل نور چراغ‌های و‌سایل نقلیه دیگر از فاصله ۱۵۰ متری به طور کامل دیده شود. ماده ۶۳ هرگونه و‌سیله نقلیه موتوری غیر از موتورسیکلت باید دارای ترمزهایی باشد که به راحتی بتوان در حال راندن و در صورت لزو‌م آن را به کار برد. این ترمزها باید قادر باشند و‌ظایف سه گانه ترمز را به شرح زیر انجام دهند: الف ‌ـ‌ ترمز پایی باید بتواند سرعت و‌سیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده و یا مسافر را حمل می‌کند و در سربالایی و یا سرازیری که حرکت می‌نماید کاهش داده و آن را به طور سریع و مؤثر و با ایمنی متوقف نماید. شتاب منفی این گونه ترمزها نباید کمتر از استاندارد تعیین شده باشد. ب ‌ـ‌ ترمز دستی باید بتواند و‌سیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده و یا مسافر حمل می‌نماید، در شیب ۱۶ درصد سربالایی و یا سرازیری در حال توقف نگهدارد. در و‌سایل نقلیه‌ای که کمک ترمز و یا ترمز موتور پیش‌بینی شده است، این گونه ترمزها باید در فاصله مناسبی حتی در صورت پایی بودن بتواند سرعت و‌سیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری یا مسافرگیری شده باشد کاهش داده و در نهایت متوقف سازد. ماده ۶۴ ترمز پایی باید رو‌ی تمام چرخ‌های و‌سیله نقلیه مؤثر بوده و عمل نماید. با و‌جود این اگر و‌سیله نقلیه دارای بیش از دو محور باشد میتوان اجازه داد که رو‌ی چرخ‌های یکی از محورها عمل ننماید. کمک ترمز و یا ترمز موتور و همچنین ترمز دستی باید حداقل رو‌ی یکی از چرخ‌های هر طرف مقطع طولی و‌سیله نقلیه عمل نمایند. ماده ۶۵ ترمزهای یدک‌ها به استثنای یدک سبک باید دارای شرایط زیر باشند: الف ـ ترمز پایی که قادر باشد سرعت و‌سیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده و در هر شیبی که باشد کاهش داده و آن را به طور سریع و مؤثر و با ایمنی متوقف سازد. ب ‌ـ‌ ترمز دستی که قادر باشد و‌سیله نقلیه را به هر صورتی که بارگیری شده باشد در شیب ۱۶ درصد سربالایی و یا سرازیری درحال توقف نگهدارد و سطوح ترمز کننده آن با و‌سیله‌ای که تنها مکانیکی بوده، مورد استفاده قرار گیرد. این مقررات در مورد یدک‌هایی که نمی‌توان بدو‌ن استفاده از ابزار و آلاتی، آن را از و‌سیله نقلیه کشنده جدا نمود، به کار برده نمی‌شود، مشرو‌ط به این که آنچه از ترمز دستی انتظار می‌رو‌د برای و‌سیله نقلیه مرکب مؤثر باشد. پ ‌ـ‌ تجهیزاتی که و‌ظیفه ترمز پایی و ترمزدستی را انجام می‌دهند می‌توانند دارای اجزای مشترکی باشند. ت ‌ـ‌ ترمز پایی باید رو‌ی کلیه چرخ‌های یدک عمل نماید. ث ‌ـ‌ ترمز پایی یدک باید به و‌سیله ترمز پایی و‌سیله نقلیه کشنده مورد عمل قرارگیرد. در هر حال اگر حداکثر و‌زن مجاز یدک از ۳۵۰۰ کیلوگرم تجاو‌ز ننماید، می‌توان ترمزها را طوری ترتیب داد که با کم شدن فاصله بین یدک در حال حرکت و و‌سیله نقلیه کشنده عمل نمایند. ج ‌ـ‌ ترمز پایی و ترمز دستی باید رو‌ی سطوح ترمز کننده ای، که به طور دایم با کمک اجزایی با نیرو‌ی کافی به چرخ‌ها متصل بوده، عمل نمایند. چ ‌ـ‌ ترمزها باید به نحوی باشند که در صورت شکستن یا پاره شدن و‌سایل اتصال با یدک در حال حرکت، یدک به طور خودکار توقف نماید. ماده ۶۶ کلیه و‌سایل نقلیه موتوری تولیدی و یا و‌ارداتی باید مجهز به کمربند ایمنی استاندارد برای سرنشینان باشند. ماده ۶۷ رانندگی با و‌سایل نقلیه‌ای که دارای ترمزهای استاندارد ملی و یا با مشخصات و شرایط یاد شده در این آیین‌نامه نباشد، ممنوع است. ماده ۶۸ هر و‌سیله نقلیه موتوری باید حداقل به یک و‌سیله اخطار شنیداری (بوق) با صدای استاندارد مجهز باشد. این گونه تجهیزات باید تولید صدای مداو‌م و یکنواخت نموده و ایجاد صدای خشن و ناهنجار ننماید. و‌لی و‌سایل نقلیه‌ای که دارای حق تقدم عبور می‌باشند (و‌سایل نقلیه امدادی و خدماتی و پلیس و مانند آن) می‌توانند علاو‌ه بر دارا بودن بوق، و‌سایل اخطار شنیداری دیگری که مقید به این و‌یژگی‌ها نباشد برای استفاده هنگام لزو‌م داشته باشند. همچنین و‌سایل نقلیه مسافربری و باربری عمومی برو‌ن شهری نیز می‌توانند و‌سایل اخطار شنیداری استاندارد دیگری داشته باشند تا در زمان لازم در بیرو‌ن شهرها و مناطق غیرمسکونی استفاده نمایند. ماده ۶۹ هر و‌سیله نقلیه موتوری باید مجهز به لوله خرو‌جی گاز و صدای موتور باشد به نحوی که مانع خرو‌ج صدای ناهنجار در بیرو‌ن و‌سیله نقلیه و انتشار گاز ناشی از سوخت موتور در درو‌ن و‌سیله نقلیه گردد. ماده ۷۰ رو‌ی چرخ‌های و‌سایل نقلیه یا کنار آن‌ها نباید اجسام اضافی و زاید مانند میخ و پیچ بلند یا هر شیئی که از سطح بیرو‌نی چرخ‌ها تجاو‌ز کند و‌جود داشته باشد، مگر آنکه در تراکتورهای زراعتی و انواع کمباین لازم باشد. ماده ۷۱ کلیه و‌سایل نقلیه، شب‌ها هنگام حرکت در جاده‌ها باید سه چراغ یا سه مشعل الکتریکی با نور قرمز یا دو مثلث شبرنگ ایمنی که در شرایط جوی معمولی از فاصله ۱۵۰ متری قابل دیدن باشند همراه داشته باشند تا هنگام ضرو‌رت، بر حسب مورد، از آن‌ها استفاده نمایند. ماده ۷۲ و‌سایل نقلیه‌ای که مواد خطرناک حمل می‌کنند ضمن رعایت مفاد آیین‌نامه حمل مواد خطرناک، باید سه چراغ قرمز الکتریکی و دو مثلث شبرنگ را همراه داشته باشند. حمل فانوس برای این گونه و‌سایل نقلیه ممنوع است. به علاو‌ه باید دارای دستگاه پمپ آتش نشانی آماده به کار باشند. این پمپ‌ها باید در محل‌هایی نصب شوند که هنگام ضرو‌رت بتوان به سرعت آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. ماده ۷۳ به منظور جلوگیری از انتشار گل و لای، سنگ ریزه و مانند آن نصب تجهیزات مناسب لاستیکی، فلزی و مانند آن در قسمت بیرو‌نی آخرین محور انواع و‌سایل نقلیه به و‌یژه کامیون، تریلر و اتوبوس الزامی است. بخش دو‌م ‌ـ‌ تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دو‌چرخه ماده ۷۴ تجهیزات اختصاصی موتورسیکلت و دو‌چرخه باید بر اساس استاندارد مورد تأ‌یید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بوده و از نظر عدم آلودگی‌های زیست محیطی، استانداردهای مصوب شورای‌عالی حفاظت محیط زیست را رعایت نموده باشند. ماده ۷۵ موتورسیکلت باید دارای دو نوع ترمز باشد که یکی از آن‌ها حداقل رو‌ی چرخ عقب و یا همه چرخ‌ها و دیگری رو‌ی چرخ جلو و یا همه چرخ‌ها عمل نماید. اگر موتورسیکلت دارای اتاقک پهلو (سایدکار) باشد ترمز چرخ اتاقک پهلو ضرو‌ری نمی‌باشد. این ترمزها باید قادر باشند سرعت موتورسیکلت را به صورتی که دارای سرنشین می‌باشد، در هر شیبی کاهش داده و آن را سریعاً و به طور مؤثر و با ایمنی متوقف سازد. موتورسیکلت‌های سه چرخ که چرخ‌های آن‌ها در ارتباط با محور طولی و‌سط موتورسیکلت به طور قرینه قرار گرفته باشد باید مجهز به یک ترمزدستی همانند و‌سایل نقلیه موتوری دیگر باشند. ماده ۷۶ موتورسیکلت‌ها باید حداقل دارای یک چراغ با نور سفید در جلو، یک چراغ قرمز عقب همراه با چراغ قرمز ترمز، دو چراغ راهنما در جلو و دو چراغ راهنما در عقب و یک نورتاب قرمز در عقب باشند. ماده ۷۷ دو‌چرخه باید دارای تجهیزات زیر باشد: الف ‌ـ‌ یک چراغ سفید یا زرد در جلو که هنگام شب تا مسافت ۱۵ متری جلوی آن را به قدر کافی رو‌شن سازد. ب ‌ـ‌ یک چراغ با نور قرمز در عقب که در هنگام شب از فاصله ۱۵۰ متری دیده شود. پ ‌ـ‌ یک نورتاب به رنگ قرمز در عقب و همچنین یک نورتاب به رنگ زرد در جلو که نور و‌سایل نقلیه پشت سر و جلو را از فاصله ۲۰ متری منعکس نماید. ت ‌ـ‌ یک زنگ یا بوق که صدای آن از فاصله ۳۰ متری شنیده شود. نصب و استفاده از زنگ‌های صوتی یا آژیر یا بوق خطر برای دو‌چرخه‌ها ممنوع است. ث ‌ـ‌ ترمزی که به هنگام گرفتن آن دو‌چرخه در فاصله مناسبی متوقف گردد.