ماده 1- مصرف کننده در موارد زیر به علت شرایط خاص کالا و خدمات، فاقد حق انصراف به شرح مندرج در بند (د) ماده (38) قانون تجارت الکترونیکی خواهد بود مگر اینکه طرفین به نحو دیگیری توافق نماید.
الف - در مورد خدمات، در صورتی که با توافق مصرف کننده ارایه آن قبل از پایان 7 روز کاری شروع شده باشد.
ب - ارائه خدمات برای تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مورد مصرف روزانه دارند.
ج - کالا یا خدماتی که قیمت آنها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می شود و خارج از اختیار تاًمین کننده است.
د - کالاهای ساخته شده با مشخصات فردی مصرف کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا اینکه به دلیل طبیعت آنها نمی توانند باز پس داده شوند و یا اینکه به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.
هـ (اصلاحی ۱۳۸۳/۱۱/۲۸) - نوارهای صوتی و تصویری و نرم افزارهای رایانه ای بسته بندی شده که به وسیله مصرفکننده باز شده باشند و کارت های اشتراک رمزدار اینترنتی که بسته بندی و رمز آن باز شده باشند.
و - روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.
تبصره – سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان موظف است فهرستی از مصادیق کالاها و خدمات مندرج در بند ( ج ) این ماده را تهیه و ضمن نگهداری اطلاعات به صورت روزآمد، از طریق شبکه جامع اطلاع رسانی بازرگانی کشور و پایگاه اطلاعرسانی سازمان یادشده و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به آگاهی عموم برساند.
ماده 2- خدمات مالی زیر، موضوع بند (الف) ماده (42) قانون تجارت الکترونیکی خارج از شمول قواعد حمایت از مصرف کننده می باشد:
الف - خدمات مربوط به سرمایه گذاری
ب - خدمات بیمه ای
ج - خدمات سایر موسسات مالی و اعتباری